سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  • + به بعضی ها باید گفت *نقد می‌کنی یا نق می‌زنی؟!*انتقاد کردن این است که شما یک نقطه‌ى منفى را پیدا کنید، با تکیه‌ى بر نقطه‌ى مثبتى که وجود دارد، آن نقطه‌ى منفى را نشان بدهید و مغلوب کنید.اما نق زدن یعنی آدم یک نقطه‌ى منفى را بگیرد، همین طور هى بنا کند آن را تکرار کردن.
  • + "آخوند خراسانی از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت: آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی ؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم. مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور نباید برنجم؟ اقای نخودکی گفت: علاج آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. "
  • + دقت کردین !؟ قصه‌ها واسه ” بیدار کردن ” آدما نوشته شده اما ما واسه ” خوابیدن ” ازشون استفاده می‌کنیم !
  • + خدا نکند برسیم به جایی که برایمان* « از دست دادن »* از *« دست دادن »* عادی تر شود ...
  • + بیچاره *گل فروش* تنها کسی است که،وقتی با *گل* وارد خانه میشود همه *غمگین* میشوند...
  • + بوی *دود* می آید به گمانم جمـــــاعتی پای *دنــیــــــآی مجآزی* می سوزانند عمــــــــــر خویش را!!! مارو میگه هااا :(
  • + موشی در خانه صاحب مزرعه تله موشی دید. به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد. همه گفتند تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد! ماری در تله افتاد و زن مزرعه دار را گزید. از مرغ برایش سوپ درست کردند. گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند. گاو را هم برای مراسم ترحیم کشتند! و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می کرد و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می کرد!:)
  • + مو سر زمین بودم *با تراکتور* - بعد جنگ رفتم سر همو زمین *بی تراکتور *( عباس در آژانس شیشه ای )
  • + گاهی آدم میماند بین بودن یا نبودن! به رفتن ک فکر می کنی اتفاقی می افتد که منصرف می شوی… میخواهی بمانی، رفتاری می بینی که انگار باید بـــروی! این بلاتکلیفی خودش کلــــی* جهنـــــــــــــــم* است
  • + دعای باران چرا؟ دعای صبر بخوان این روزها دلها تشنه ترند تا زمین خدایا کمی صبر ببار

تصحیح قرائت و تذکر اجتماعی

در این یادداشت ضمن تذکر نکته‌ای درباره قرائت صحیح آیه 11 سوره حجرات، تجربه‌ای مبنی بر این که انسان هر قدر در اعتقادش راسخ باشد، در اثر تلقین، سست خواهد شد، می‌نویسم.

قبل از آن که اصل یادداشت را در ادامه مطلب بخوانید، از شما می‌خواهم، این بخش از آیه 11 سوره حجرات را با دقت، سه بار بخوانید:

وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمان

سؤال مهم: به کدام یک از دو روش زیر خواندید:

1. بِئـْ + سَلْـ + إِسْـ + مُلـْ + فُـ + سوُ + قُ

2. بِئـْ + سـَ + لِسـْ + مُلـْ + فـُ + سوُ + قُ

لطفاً یک بار دیگر جواب درست را علامت بزنید و سپس نکته اصلی یادداشت را در ادامه بخوانید.

در جلسه‌ای شرکت کردم؛ فردی که در حال قرائت آیه به ترتیل بود، آیه فوق را به روش اول خواند. به او رساندم که روش دوم درست است؛ به من گفت: بیشتر قرآن بخوان!

در ابتدای جلسه پس از ورود یکی دیگر از اعضاء، قرائت درست آیه را خواستم. نگاه عاقل اندر سفیهی به من کرد و همان روش اول را درست دانست!

در باور یقینی‌ام شک جزیی ایجاد شد. در مجلس درگذشت پدر یکی از همکاران شرکت کردم. یکی از اساتید معروف را در آن جا دیدم و با نشان دادن قرآن، از او پرسیدم. گفت همان روش اول!

گفتم: حرکت حروف در قرآن‌های موجود به نسخه‌های عثمان طه و غیر آن، چنین چیزی را تأیید نمی‌کند؛ با قاطعیت گفت: إعراب اشتباهی گذاشته‌اند.

شک‌ام بیشتر شد و مجدداً منابع را گشتم. پاسخ درست همانی است که از اول گفته بودم. آیه چنین خوانده می‌شود: بِئْسَ لِسْمُ لْفُسوْقُ

نکته مهم این که هر چه انسان در اعتقاد خود راسخ باشد، تلقین دیگران در سست کردن او اثر خواهد داشت. اگر به باور و ایمان خودمان اعتقاد راسخ داریم، حواسمان باشد که با تلقین اطرافیان، همواره ممکن است گرفتار شک شویم. مواظب باشیم با چه کسانی دوست هستیم و با چه کسانی نشست و برخاست داریم.

تذکر فنی: همزه " الاسم" همزه وصل است. در کلمه بِئسَ الإسْمُ الفُسُوقُ ( حجرات 10 ) عاصم مثل همه قراء براى رهائى از التقاء ساکنین، به لام تعریف کسره داده و همزه وصل اسم را حذف کرده و چنین: بِئسَ لِسمُ الفُسُوقُ قرائت کرده و براى ابتدا از کلمه الاسم به دو وجه: باهمزه وصل مفتوح ولام مکسور اَلِسمُ، یا ابتدا به لام مکسور لِسمُ خوانده‌اند.



  دیدگاه:()
نوشته شده در تاریخ   شنبه 91 بهمن 14   در ساعت 4:26 عصر   بدست جواد پور روستایی



 
________________
______
__
 
بازدید امروز : [40] ، دیروز: [90] ، کل بازدیدها:[841827]

استفـاده از مطالب این وبـلاگـ، در وبگاه های دیگر، با ذکر منبـع و البتـه حفظ امـانت، بلامانع می باشد.